torsdag 14 maj 2009

Virkskola del 2, smygmaska, fast maska och 2 fasta maskor tillsammans

När man gick i skolan på min tid, si sådär en 1850 (skämt å sido, på 1970-80-talen), fick man lära sig att virka i åk 4. På den tiden hade man ganska strikta läroplaner att följa (bra enligt min mening) medan man numera som lärare får lägga tyngdpunkten i sin undervisning på det som man anser eleverna har mest nytta av i framtiden.
Detta medför att många kanske inte är så intresserade av att lära sig virka när man går i skolan men NU… När virkning plötsligt är inne och man ser alla dessa söta amigurumier… Då kanske man förbannar både sig själv och slöjdläraren att man inte lärde sig att virka ordentligt.
Därför tänkte jag nu att en virkskola kanske skulle vara på sin plats. Är man duktig på engelska kan man gå in på Lion Brands hemsida och där finns även bra bilder på hur man gör de olika maskorna.Annars kan man försöka sig på min lilla virkskola här. Jag hoppas att det ska gå bra att lära sig att virka även med min hjälp. Det allra bästa är att lära sig av någon annan som redan kan.
Jag rekommenderar att man gör en provlapp först så att man lär sig hur maskorna ser ut innan man sätter igång med ett projekt.Jag blandar också rikiga ord med förkortningarna så att man även lär sig dem. Det behöver man sedan när man ska läsa beskrivningarna.
Sist men inte minst: ”Det man lärt sig med sina händer glömmer man aldrig.”

Smygmaska – sm
Smygmaskan är en ”osynlig” maska. Den används oftast för att avsluta varv eller ”binda samman” varv. Sm kan också användas där man inte vill att det ska bli höjd på maskorna. Den är också enkel att göra. Man utgår från att det redan finns maskor virkade och en ögla på virknålen. Stick ner i mb och dra garnet igenom mb och öglan på nålen. Smygmaskan blir en platt maska, den har ingen höjd eftersom det inte finns något garn som bygger upp en hög maska.

Fast maska – fm
De flesta amigurumi är virkade med fm och nästan enbart fm. Du sticker ner virknålen i maskbågarna, krokar i garnet och drar igenom garnet. Du har nu två öglor på nålen. Krokar i garnet igen och drar igenom de två öglorna. Maskan är klar och du har bara en ögla kvar på nålen.

2 fasta maskor tillsammans – 2 fm tills
På detta sätt gör du minskningar i din virkning. Du sticker ner virknålen i maskbågarna, krokar i garnet och drar igenom garnet. Du har nu två öglor på nålen. Stick nu ner nålen i nästa mb och dra på nytt igenom garnet. Du har nu tre öglor på nålen. Dra garnet igenom alla tre öglorna och maskan är klar.


Fortsättning följer i del 3.

5 kommentarer:

  1. Vad betyder [3fm,2-->1]?

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Det verkar som om du har stött på Mias alldeles privata förkortning. Det betyder helt enkelt att du ska virka 3 fm, 2 fm tills, alltså en minskning. Jag tror hon förklarar det i sin bok. Hoppas det löste ditt problem.
    Virkliga hälsningar

    SvaraRadera
  3. Tack för en tydlig och bra instruktion. Den bästa jag hittat på nätet :) Nu ska jag ge mig in i virkvärlden på riktigt!

    /Stina

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för hjälpen!
    Håller med Stina, den bästa och tydligaste instruktionen på nätet - ÄNTLIGEN vet jag hur man virkar ihop två fm.

    Tack från "nybörjaren"

    SvaraRadera
  5. Instämmer med föregående, att det skulle vara så lätt att göra 2 fm tills!!! Tack så mycket o vilken tur att man har internet så jag hittade hit!

    /Marie

    SvaraRadera