måndag 7 december 2009

Tips till Tomte

Nu har även jag hunnit börja jobba med tomten. Det är ju inte alltid jag hinner göra egna amigurumis i samma takt som jag publiserar mönster men denna gången har jag i alla fall kommit igång och stött på några småsaker som är värda att ta upp.

1. Jag har aldrig lyckats virka runda saker där man ska avsluta varven med 1 sm :-(. Det MÅSTE vara en defekt hos mig men det går bara inte :-). Jag virkade ett antal varv men jag fick fel maskantal och till slut rev jag upp allt och började om. Vill man virka på gammalt hederligt amigurumivis med varv som virkas i spiraler så går det alldeles utmärkt.

2. När man börjar på överkroppen ska man lägga upp 80 lm och sluta dem till en ring. Så långt är väl allt OK men sedan ska man virka 3 fm, hoppa över 1 lm. Det blir en minskning av antalet m vilket gör att ringen börjar korva sig och snurra sig. Jag såg till slut inte vad jag gjorde och fick fel antal maskor igen :-(. Jag lade istället upp 81 lm, virkade med början i andra lm från nålen *3 fm, hoppa över 1 lm*. När jag sedan kom till slutet av v slöt jag maskorna till en ring och virkade fm in på nästa v. Alltså, istället för att sluta ringen när jag bara hade lm virkade jag 1 v med fm först för att ringen inte skulle sno sig och konstra. Därefter virkade jag på enligt mönstret. Hoppas att jag inte krånglade till det. Det kan vara bra att ha lite hjälp av någon att ändå hålla i ringen i början så att den inte råkar sno sig i alla fall.

Jag har virkat kroppen klart och har inte stött på fler problem så här långt men skulle det visa sig att det finns mer svårigheter lägger jag ut dem med. Det är ju inte roligt om det blir för svårt.

Ha en skön vecka!

Virkliga hälsningar!

2 kommentarer:

  1. Jag har virkat en tomte och jag följde mönstret och det gick jättebra!
    Jag har virkat mycket efter "gammla" mönster så jag är nog van vid dendär lm i början på varvet tex, men det är jättebra att man kan ändra så det passar alla, det är ju meningen att det ska vara roligt att virka, inte att man slaviskt ska följa mönstret, jag ändrar också när jag tycker att mitt sätt blir bättre.
    Tack än en gång för alla fina mönster som du översatt.
    Kram från Carina

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du kunde lösa det. Det märks att det är ett mer traditionellt mönster och inte ett egentligt amigurumimönster. Trots att jag har virkat några gamla mönster med så får jag aldrig rätt på den där sm :-)och jag tar på mig skulden helt och hållet själv :-).
    Bra att alla är nöjda.
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera